Pracujesz umysłowo, uczysz się, ale zaczyna Ci to sprawiać coraz więcej trudności? Ciągle masz wrażenie, że o czymś zapomniałeś? Masz kłopot ze skupieniem się na wykonywanym zadaniu? To oznaki rozpoczynających się problemów z pamięcią i koncentracją, których przyczyną może być przemęczenie, zaburzenia hormonalne lub starzenie się. Na szczęście istnieją sposoby, umożliwiające skuteczne przywrócenie pełnej sprawności naszego mózgu.

Spis treści:
Wpływ neuroprzekaźników
Wpływ witamin i minerałów na pamięć i koncentrację
Jaka dieta na pamięć i koncentrację
Wpływa ćwiczeń pamięciowych
Metoda na pamięć i koncentrację

Wpływ neuroprzekaźników

W procesie zapamiętywania i przypominania dużą rolę odgrywają neuroprzekaźniki – substancje chemiczne, których głównym zadaniem jest zapewnienie właściwego działania przewodnictwa nerwowego. Bez tych impulsów tak istotne procesy jak myślenie, kojarzenie, przyswajanie wiedzy nie mogłyby zachodzić.

Wpływ witamin i minerałów na pamięć i koncentrację

Tym, co wpływa na poprawne funkcjonowanie neuroprzekaźników jest odpowiednia dieta – gdy dostarczymy naszemu organizmowi odpowiednią ilość minerałów i witamin, szybkość przekazywania sygnałów do mózgu zwiększy się, co jednocześnie wpłynie pozytywnie na naszą pamięć i koncentrację. Czym zatem powinniśmy karmić nasz mózg, aby luki w pamięci nie występowały, a koncentracja była na najwyższym poziomie?

Jaka dieta na pamięć i koncentrację

Najlepszym źródłem energii dla naszego mózgu są węglowodany złożone, które znajdują się m.in. w pieczywie pełnoziarnistym, ziemniakach, brązowym ryżu czy w fasoli. Kwasy tłuszczowe omega-3 i omega-6, w które bogate są takie produkty jak ryby, orzechy czy olej rzepakowy, wpłyną pozytywnie na naszą pamięć oraz zmniejszą ryzyko zachorowania na Alzheimera. Duży wpływ na poprawę pamięci ma także żelazo, które zapewnia odpowiednie dotlenienie mózgu. Dzięki produktom takim jak czerwone mięso, orzechy, zielone warzywa czy rośliny strączkowe, nasz mózg będzie działał sprawniej, a pamięć poprawi się. Inne substancje, które powinny znaleźć się w naszej „diecie dla mózgu” to lecytyna (orzeszki sojowe, orzeszki ziemne, kiełki), magnez (gorzka czekolada i kakao, kasza gryczana, groch, orzechy laskowe), potas (pomidory, ziemniaki, brzoskwinie, banany) i kwas foliowy (brokuły, sałata). Dzięki tak zbilansowanej diecie, pełnej owoców i warzyw – naturalnych źródeł wielu witamin i antyoksydantów, nasz mózg zacznie lepiej funkcjonować, a co za tym idzie poprawi się również nasza pamięć i koncentracja.

Wpływa ćwiczeń pamięciowych

Niewątpliwie, pozytywnie na naszą pamięć i koncentrację wpływa także stymulacja myślowa, która przyzwyczaja nasz mózg do nieustanego wysiłku i sprawia, że ciągle jest on „w formie”. Dzięki regularnemu ćwiczeniu pamięci i koncentracji poszerza się ilość zachowywanych w pamięci informacji, a nasza zdolność zapamiętywania poprawia się. Jak zatem ćwiczyć pamięć? Na przykład w drodze do pracy czy szkoły możemy liczyć mijające nas samochody i starać się zapamiętać ilość aut jednego koloru. Dobrym ćwiczeniem jest także wychodzenie do sklepu bez listy zakupów. Możemy spróbować je zapamiętać i z czasem zwiększać trudność ćwiczenia starając się zachować w pamięci kolejność wymienianych produktów. Znakomitą stymulacją umysłu jest zmienianie codziennych przyzwyczajeń. Pisanie dla odmiany lewą ręką, a nie prawą, zajęcie innej niż zwykle ławki na wykładzie sprawia, że pobudzamy obie półkule mózgu i zwiększamy jego aktywność. Codzienne uczenie się nowych rzeczy, zapamiętywanie numerów telefonów, dat historycznych, słówek z języka obcego to także świetny trening dla naszego mózgu, który może wykonywać każdy z nas. Wystarczy zmusić się do codziennego wysiłku umysłowego, a nasz mózg będzie systematycznie pobudzany i motywowany do większej aktywności.

Metoda na pamięć i koncentrację

Podsumowując, aby skutecznie poprawić pamięć i koncentrację nie musimy wcale sięgać po specyfiki z apteki. Wystarczy zbilansowana dieta bogata w witaminy i antyoksydanty, regularne ćwiczenia mózgu i aktywność umysłowa. Czasem wystarczy także po prosu odpocząć, gdyż zestresowani, zmęczeni lub niewyspani nie jesteśmy w stanie na niczym się skupić, a nasza pamięć funkcjonuje znacznie gorzej. Dzięki odrobinie systematyczności i przemyślanej diecie, luki w pamięci zmniejszą się, a trudności w uczeniu staną się przeszłością.

Źródła:
http://www.psychologytoday.com/blog/feed-your-brain/201303/creating-good-brain-health-menu
http://encyklopedia.pwn.pl/haslo/neuroprzekazniki;3946893.html
http://www.psychologytoday.com/blog/think-well/201403/four-simple-ways-increase-your-psychological-flexibility
Ocena: 5.0/5. na podstawie 1 głosu.
Please wait...

VIQO

Zostaw komentarz